SEO ya farklı bir bakış açısı
elif_msklr

Konu Sayısı: 4
Mesaj Sayısı: 10
SEO ya farklı bir bakış açısı
9 yıl önce
SEO nedir? teknikleri nelerdir gibi konulara girmeyeceğim. "Makale yazarken, insanlar için yaz, robotlar için optimize et" sözünü duymuşsunuzdur. Bu sözü açıklamaya çalışacağım.

"İnsanlar için yazmak" çok fazla anlama geliyor. Örnekler üzerinden gidersek. bu site üzerinde, makale satın alacak olan kişiler yazarları neye göre seçiyor? Sadece seo tekniklerini iyi uyguladıkları için mi? yoksa kaliteli, kolay anlaşılır, anlatılmak istenenin çok iyi anlatılmasından dolayı mı?

İkiside tek başına bir neden değil. Referanslara bakarken, tüm alternatifler aynı anda değerlendiriliyor. Ticari kaygılardan dolayı, ücret ve zaman koşullarını bir kenara koyarsak, iyi yazılmış ve seo ya uygun makaleler genelde tercih sebebi. Kaliteli ve pazarlaması iyi yapılmış bir iş sürekli ilgi ve takdir görür.

Makaleyi bir mağazaya benzetirsek, SEO o mağazanın adresidir. Adres olmazsa mağazanıza ulaşım zorlaşır. Mağazanıza ulaşan müşterilerin ise size bağlı kalması için artık adresten çok kaliteye ihtiyacı vardır. Yani siz bir ürün için size gerekli bir mağazayı nasıl arıyorsanız, size gerekli bir yazıyı da web üzerinde öyle ararsınız. Her ikisininde arama kriterleri hemen hemen aynıdır.

"İnsanlar için yazmak" demek, anlam ve imla olarak kaliteli, kolay anlaşılır, kullanıcıyı sıkmayan ve akıcı yazmak demektir. "Robotlar için optimize etmek" demek yazdığınız makalenin bulunması için adres bilgisi girmek demektir.

Arama motorları, bir siteyi indekslemek için çok fazla veri kullanır. Mesela bu verilerden bazıları; kullanıcıların sayfada kalma süresi, nereden yönlendirildikleri, sitenize girerken kimliklerinin ne olduğu, cinsiyet, yaş, gibi bir ton bilgi kullanırlar.

Örneğin, sitede kalma süresini konuşalım. İnternet, kullanıcılar için 100 kelime için okuma süresi 1 dk olsun diyelim, siz 300 kelimelik bir makale yayınladınız ve sayfada kalma süresi, 20 sn oldu, o zaman orada bir sorun vardır demektir. Arama motoru bunu eksi puan olarak yazar. Sitenize gelen kullanıcılar hangi sitelerden gelmiş? Güvenilir sitelerden mi? Gelen kullanıcılar için her hangi bir sosyal medyada oturum açmışlar mı? Kimlikleri açık mı kapalı mı? gibi bir çok veri kullanılarak sayfalara puan verilir ve her sayfa ayrı ayrı indeksleyerek, sonuçlarda farklı sıralarda çıkabilirler.

Arama motorları, ayrıca sitenin marka değerini de hesaplayabilir. Günlük kullanıcı sayınız ve gelen kullanıcıların güvenilir profillerine bakarak bunu yapabilir. Kısacası, kalitesiz bir makale için ne kadar SEO çalışması yaparsanız yapın, uzun vadede hiçbir işe yaramayacaktır. Tam tersi ne kadar edebi kaliteli ve içi dolu bir makale yazarsanız yazın, SEO tekniklerine göre revize etmezseniz, kısa vade de bile bir şey elde edemezsiniz. Bazen uzun makalelerin SEO açısından uygun olmadığı yazılır. Bunun sebebi, uzun makaleler eğer akıcı ve bol görselli yazılmazsa, kullanıcılar sıkılır ve göz ucu ile bakıp çıkarlar.

İşin özeti, makale yazarken kesinlikle robotları düşünmeyin, sadece kullanıcılarınıza odaklanın ve konuyu onlara en iyi şekilde nasıl anlatırım mantığı ile yazın. Yazma işlemi bittikten sonra satış ve pazarlama için SEO tekniklerini uygulayın.

ARAMA MOTORLARI NASIL ÇALIŞIR

Mümkün olduğunca teknik konulara girmeden anlatmaya çalışayım. Öncelikle arama motorları kesinlikle tek veya yoğun olarak kullandıkları bir yöntem yoktur. Çok fazla veri aynı anda kullanılarak indeksleme yapılır. PageRank diye global bir algoritma vardır. Google PageRank algoritmasını kullanarak sayfaları indeksler. 

PageRank, bir iş başvurusunda bulunan adayın, referansları gibi düşünülebilir. İş başvurusu yapan adam, kimleri tanıyor? veya bu elemana kimler referans olmuş, hangi şirketlerde çalışmış, ... vs gibi verilere göre değerlendirilir. PageRank da aynen bunun gibi siteler için bir puanı ifade eder.

Google sadece PageRank algoritması ile hesapladığı puana göre siteyi elbette indekslemez. Yeni siteleri, 2-3 ay deneme amaçlı sınayan ayrı bir algoritması vardır. Spam kontrolü yapan ayrı bir algoritma, diğer siteler ile olan ilişkisi için ayrı, özgünlük için ayrı, içerik kalitesi için ayrı,.... gibi onlarca farklı testten geçirir. 

Google da en çok aranan kelimeler vardır. Siz bu kelimeleri kullanarak üst sıralara çıkacağınızı sanıyorsanız yanılıyorsanız. Çünkü popüler olan bir kelimeyi aradığınızda çıkan sonuca miktarına bakarsanız ne demek istediğimi anlarsınız. Tek başına SEO yapayım diye anahtar kelimeleri iyi kullanmak yetmez. Bazı siteler var ki, makale yayınlandığı ilk 5-10 dk içerisinde google tarafından indekslenir. Bunun sebebi yukarıda anlatmaya çalıştığım sitenin marka değeri, kullanıcı sayısı, güvenilirliği, vs... gibi. 

SEO ya uygun makaleler yazarken akılda tutulması gereken şey, siz ihtiyacınız olan bir bilgiyi nasıl arıyor ve o bilgiye nasıl güveniyorsanız, yazdığınız makaleler de öyle aranıyor ve öyle güveniliyor.

İşin temelinde neler döndüğünü bildiğiniz zaman, kendiniz de SEO için neler yapabileceğinizi hesaplayabilirsiniz. Mümkün olduğunca teknik konulara girmedim. Ama bu konuda talep gelirse, kısaca teknik bir yazı ekleyebilirim forum altına. (PageRank, Map-Reduce Algoritması, Google Panda, Google Sandbox, Google Ban,...)

Herkese faydası olması dileği ile...
Melihagca

Konu Sayısı: 1
Mesaj Sayısı: 12
9 yıl önce
Ben olsam bu yazıyı makale olarak yayınlardım. :) Teşekkürler
basaksehircilingir

Konu Sayısı: 0
Mesaj Sayısı: 3
7 yıl önce
hocam teşekkürler güzel anlatım başarılı :) 
SecretPort

Konu Sayısı: 6
Mesaj Sayısı: 64
7 yıl önce
Ellerine emeğinize sağlık. Sizden öğreneceğimiz çok şey var sayın dostum
Yanıt Yaz